Sök:

Sökresultat:

1427 Uppsatser om Lärande i arbetslivet - Sida 1 av 96

Musikaliskt lÀrande : Musikers syn pÄ sitt musikaliska lÀrande

Syftet med detta arbete har varit att underso?ka hur musiker inom den afroamerikanska musiktraditionen ser pa? sitt musikaliska la?rande. Deltagarna har haft olika musikaliska bakgrunder sa? som la?tskrivare, frilansmusiker och instrumentalla?rare. Underso?kningen tar sin teoretiska utga?ngspunkt ur ett kulturpsykologsikt perspektiv da?r synen pa? la?rande ses som en process som utvecklas mellan individer i en lokalt ra?dande kultur.

Religionens plats i arbetslivet enligt Europakonventionens artikel 9 och Europadomstolens praxis. KlÀder och symboler med religiös prÀgel inom anstÀllningen.

Syftet med studien var att ta reda pa? hur man kan fra?mja lek fo?r barn med autistiska symptom som bor pa? korttidsboenden. En kvalitativ intervjuunderso?kning gjordes med sex deltagare och analyserades sedan genom en tolkande fenomenologisk analys (IPA). Fyra huvudteman med tillho?rande tva? underteman var valdes ut.

Kontroll inom och utanför arbetslivet : En studie om hur individer uppfattar kontroll inom respektive utanför arbetslivet

Överallt i samhĂ€llet finns det funktioner som verkar för att styra individer i olika riktningar och mycket av det vi gör under en vanlig dag kan följas upp och kontrolleras. I denna studie kartlĂ€ggs likheter och skillnader i individers uppfattning om kontroll inom respektive utanför arbetslivet i syfte att bidra till teorier om kontroll. En studie har genomförts inom en organisation dĂ€r individer intervjuats om hur de uppfattar kontroll pĂ„ sin arbetsplats och om hur de uppfattar kontroll utanför arbetslivet. Det finns forskare som menar att medverkan, kommunikation, berĂ€ttigande samt gynnsamhet Ă€r faktorer som pĂ„verkar hur individer uppfattar kontroll inom arbetslivet. Forskare som istĂ€llet fokuserat pĂ„ kontrollfunktioner utanför arbetslivet menar att det som pĂ„verkar hur individer uppfattar dem Ă€r medverkan, berĂ€ttigande och gynnsamhet.

SprÄkinlÀrning i mÄngkulturella klassrum

Fo?rfattare: Ellen Hedin Handledare: Elisabeth So?derquist Examinator: Jan Ha?rdig Titel: Spra?kinla?rning i ma?ngkulturella klassrum ? en kvalitativ studie av hinder och mo?jligheter fo?r la?rande i SFI-verksamhet A?mne: La?rarutbildning A?r: 2012 Syfte: Syftet med denna studie a?r att underso?ka hur elever och la?rare agerar i grupp och gentemot varandra fo?r att utro?na hinder och mo?jligheter fo?r spra?kinla?rning. Metod och teori: Studien utfo?rs med kvalitativ metod i form av deltagande observation. Den so?ker da?rfo?r djup snarare a?n bredd. Studien baseras pa? teorier skapade av Goffman med fokus pa? social interaktion mellan akto?rer inom fa?ltet fo?r att synliggo?ra de fra?gor som a?r viktiga fo?r akto?rerna. Slutsats: En ovilja att reflektera kring pedagogiska fra?gor a?r inte ha?llbar i dagens skola.

Olika generationers syn pÄ flexibilitet i arbetslivet

Denna uppsats handlar om olika generationers syn pÄ flexibilitet i arbetslivet. Resultatet bigger pÄ tvÄ fokusgrupper som har samtalat fem teman som rör flexibilitet i arbetslivet. De tvÄ grupperna har deltagare frÄn tvÄ olika generationer, i den yngre gruppen var deltagarna mellan 20 och 35 Är och i den Àldre gruppen var deltagarna mellan 50 och 65 Är. Huvudtemana för denna uppsats Àr begreppet flexibilitet, flexibilitet nu och dÄ, ideal flexibilitet och de tvÄ generationernas olika syn pÄ flexibilitet. Dessa teman Àr finns med genom hela uppsatsen och Äterfinns i teori, resultat och diskussion.

Var Àr vi nÄgonstans? : En observationsstudie kring omsorgspersonalens anva?ndande av klargo?rande kommunikation i det dagliga arbetet fo?r personer med demens

Demens a?r en vanlig diagnos hos a?ldre personer i Sverige. Syftet med denna studie var att underso?ka hur och varfo?r omsorgspersonal pa? en gruppbostad fo?r personer med demens anva?nder sig av klargo?rande kommunikation i det dagliga omsorgsarbetet. Studien har en etnografisk ansats, och datainsamlingsmetoden a?r deltagande observation.

Outsourcing och dess pÄverkan pÄ individen i arbetslivet

Outsourcing pÄverkar individen i arbetslivet. Jag har med min uppsats försökt visa att det det finns mycket i företagens agerande som medför att individens kompetens inte alltid nyttjas fullt ut efter outsourcingen. Samt att det Àven pÄ andra sÀtt pÄverkar individen i arbetslivet..

Vad Àr estetiskt lÀrande? FrÄn empiri till teori

Den ha?r studien underso?ker ett estetiskt la?rande kopplat till estetiska programmet inom gymnasieskolan. En underso?kning, baserad pa? triangulering a?r gjord. Syftet a?r att vaska fram elever och la?rares tankar om estetiskt la?rande och da?rigenom skapa kategorier.

Outsourcing och dess pÄverkan pÄ individen i arbetslivet

Outsourcing pÄverkar individen i arbetslivet. Jag har med min uppsats försökt visa att det det finns mycket i företagens agerande som medför att individens kompetens inte alltid nyttjas fullt ut efter outsourcingen. Samt att det Àven pÄ andra sÀtt pÄverkar individen i arbetslivet..

LivslÄngt lÀrande : en studie om orkestermusiker i "den tredje a?ldern"

I orkestermiljo?n blir det livsla?nga la?randet konkretiserat da? varje arbetsvecka inneba?r instudering av ett nytt konsertprogram med da?rpa? fo?ljande konsert. Syftet med denna studie var att beskriva individuella instuderingsstrategier liksom det kollektiva, samtidiga, musikaliska la?randet hos erfarna orkestermusiker i ?den tredje a?ldern?; mellan 50 och 65 a?r. Sju orkestermusiker intervjuades.

Att lÀra sig en yrkesidentitet : en kvalitativ studie om hur nyutexaminerade sjuksköterskor skapar sin yrkesidentitet

Denna studie behandlar la?rande av yrkesidentitet, vilket betraktas som na?got som ba?de skapas och uppra?ttha?lls i en specifik yrkespraktik. Syftet a?r att, ur den nyutexaminerade sjuksko?terskans perspektiv, underso?ka la?rande av yrkesidentitet.Det teoretiska ramverket utgo?rs av det sociokulturella perspektivet pa? la?rande, da?r allt ma?nskligt handlande och ta?nkande ses som situerat i sociala sammanhang. La?rande betraktas utifra?n detta perspektiv som en pa?ga?ende social, meningsskapande och aktiv process i vilken kunskap skapas med andra ma?nniskor.Studien baseras pa? kvalitativa semistrukturerade intervjuer som genomfo?rts med nio nyutexaminerade sjuksko?terskor.

Med fokus pÄ APL och programrÄd- Hur kvalitetssÀkrar Restaurang- och Livsmedelprogrammet kontakten med arbetslivet?

Hur fungerar kontakten mellan Restaurang- och Livsmedelprogrammet samt restaurangbranschen idag och hur kvalitetssÀkrar skolan kontakten med arbetslivet? Kan kommunikationen dem emellan förbÀttras och förenklas och i sÄdana fall hur? Undersökningen Àr genomförd som en kvalitativ studie genom enkÀtintervjuer samt vissa litteraturstudier dÄ det gÀller styrdokument och tidigare rapporter. Studien visar pÄ att skolan och arbetslivet Àr överens om att de behöver varandra för att kvalitetssÀkra utbildningen samt att kontakten och kommunikationen dem emellan idag inte fungerar tillrÀckligt bra..

HÀlsa och lÀrande i arbetslivet

En litteraturstudie som undersöker sambandet mellan utrymme för lÀrande pÄ arbetsplatsen och den psykosociala hÀlsan. Hur den psykosociala arbetsmiljön pÄverkar hÀlsan genom stress tas upp. En bakgrund och historik till relevanta begrepp och teorier ges. Aktuell forskning i omrÄdet analyseras och diskuteras. Slutsatser om lÀrandets roll i det flexibla arbetslivet presenteras..

?Var det en tigercirkus?? : - En studie om barns delaktighet vid bokla?sning och boksamtal vid anva?ndandet av print referencing som bokla?sningsmetod

Syftet med studien var att underso?ka hur barn a?r delaktiga vid bokla?sning, med tillho?rande boksamtal. Underso?kningen utgick fra?n ett sociokulturellt perspektiv med fokus pa? att allt la?rande a?r situerat, samt att la?rande sker i interaktion tillsammans med andra individer. Fo?r att synliggo?ra barns delaktighet vid bokla?sningstillfa?llena och boksamtalen valde vi att anva?nda videofilmade observationer som metod fo?r att samla in material, detta gjordes a?ven fo?r att inte ga? miste om va?rdefull information.

Lekens betydelse för barns lÀrande och utveckling

Syftet med denna studie a?r att underso?ka lekens betydelse fo?r barns la?rande och utveckling. Studien bygger pa? en kvalitativ metod da?r vi har intervjuat sju stycken fo?rskolla?rare. Resultatet visar att fo?rskolla?rarna anser att leken a?r grunden till la?rande och leken beskrivs som en grundpelare i fo?rskolan.

1 NĂ€sta sida ->